Veelgestelde vragen
We helpen je graag verder
Heb je vragen over de bibliotheek, je abonnement of ben je je pas kwijt en weet je niet wat je moet doen? Geen probleem, wij helpen je graag verder. We hebben een aantal veelgestelde vragen voor je onder elkaar gezet.
Wanneer je bij je aanmelding jouw e-mailadres invult, zorgen wij ervoor dat je een seintje krijgt wanneer de uitleentermijn van je spullen bijna voorbij is. Want het kan ons allemaal wel eens gebeuren dat we de tijd uit het oog verliezen, toch?
Als je toch te laat bent met inleveren kost dat €0,10 per stuk per dag. En dat geldt voor elke dag van de week. Maar maak je geen zorgen, het telt niet door tot in het oneindige. Mocht de rekening oplopen tot € 5,- of meer, of als je je spullen langer dan drie weken bij je hebt, gaan we in de pauzestand. Dat betekent dat je geen nieuwe items kunt lenen of reserveren. Maar maak je geen zorgen, je kunt snel weer materialen lenen als je alle openstaande bedragen op orde hebt.
Je kunt je geleende materialen twee keer verlengen. Dit kan in je persoonlijke bibliotheek-omgeving, de Iguana Bibliotheek-app (te vinden in Google Play of de App Store) of door een bezoekje te brengen aan onze uitleenautomaat. Maar let op, als iemand anders z’n het door jou geleende materiaal heeft gereserveerd, is verlengen helaas geen optie.
Reserveren van boeken uit onze eigen Cultura-collectie? Dat is helemaal gratis. Maar als je zin hebt in een leesavontuur uit het Gelderse assortiment (maximaal 10 stuks per keer), is dat € 1,- per item. Zodra je materiaal klaarstaat, krijg je een mail van ons. Maar wees op tijd, want na acht dagen gaan niet opgehaalde reserveringen door naar de volgende gelukkige lener.
Wil je nog meer leuks? Je kunt ook boeken aanvragen die verstopt zitten in musea, onderzoekspaleizen en universiteitsbibliotheken. Als deze schatten hier in Nederland te vinden zijn, is het jouw kans! Voor verzoeken buiten onze provinciegrenzen vragen we een kleine bijdrage van € 13,00.
We zien je niet graag vertrekken als lid van de bibliotheek, maar opzeggen is natuurlijk mogelijk. Je kunt jouw abonnement opzeggen door langs te komen in de bibliotheek. Lukt dat niet? Laat het ons dan per post weten of door een mail te sturen naar klantenservice@cultura-ede.nl. Vermeld hierbij je lenersnummer, zodat we je opzegging snel kunnen verwerken.
Opzeggen kan nadat je minimaal één kalenderjaar lid bent geweest. Na dat jaar houden we rekening met een opzegtermijn van één volledige kalendermaand. De opzegging gaat in op de eerste dag van de maand.
Kan je je pasje nergens vinden? Dat kan iedereen overkomen. Kom even langs en wij regelen een nieuwe voor je. De kosten hiervoor zijn €5,50.
Wist je dat kinderen en volwassenen zonder financiële mogelijkheden, toch deel kunnen nemen aan activiteiten op het gebied van sport, recreatie of cultuur? De gemeente Ede stelt een tegemoetkoming van maximaal €200,- per persoon per jaar beschikbaar. Dit mag worden besteed aan sportieve, culturele of recreatieve activiteiten via Ede doet mee. Zo kun je met het tegoed van gemeente Ede o.a. een bibliotheekabonnement afsluiten.
Een andere vraag?
Staat jouw vraag er niet tussen? We staan voor je klaar. Geef ons een belletje op 0318-672800 van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 20.30 uur, op zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zondag van 12.00 tot 17.00 uur. Je kunt ook een e-mail sturen naar klantenservice@cultura-ede.nl. Goed om te weten: tijdens feestdagen en vakanties zijn we op andere tijden bereikbaar.