Lezing Ina ter Avest

Lezing Ina ter Avest

Over haar boek 'Gast'

Informatie

  • Locatie Cultura Molenstraat
  • Start dinsdag 8 oktober 2024 19:30
  • Einde dinsdag 8 oktober 2024 21:30
Gratis

Lezing

Bibliotheek

Opzienbarend waren – aan het einde van de vorige eeuw – de gebeurtenissen op de protestant-christelijke Juliana van Stolbergschool in Ede. Letterlijk opzien barend. Zelfs de koningin, indertijd koningin Beatrix, kwam op 6 mei 1987 om zich te laten bijpraten over deze innovatieve onderwijsontwikkeling op het gebied van intercultureel onderwijs.

De toenmalige directeur van de Juliana van Stolbergschool, Bart ten Broek, zag in een door de overheid geïnitieerd project over intercultureel onderwijs, een kans om daarin levensbeschouwing als onderdeel van cultuur mee te nemen. De christelijke en islamitische levensbeschouwing, wel te verstaan. Samen met zijn team staat Bart ten Broek aan de wieg van een model van en voor interreligieus leren. Interreligieus, inclusief.

Wat is er van dat model geworden? De Juliana van Stolbergschool moest in 2001 de deuren sluiten.  Is het door het team ontwikkelde model op de een of andere manier geïmplementeerd in het onderwijs op andere christelijke (protestantse, katholieke) basisscholen? Wellicht ook op Islamitische en openbare scholen? Wat het een groot succes? Of is het model met het sluiten van de Juliana van Stolbergschool een zachte dood gestorven? Was het een succes of een sof? Ina ter Avest ziet het proces van de ontwikkeling van het model en de implementatie ervan als een ‘briljante sof’. Een ‘sof’ om van te leren. En dat is wat Ter Avest beoogt met het boek(je) ‘Gast’.

In ‘Gast’ beschrijft Ina ter Avest het wordingsproces van dat model van en voor interreligieus leren. De directe aanleiding ervan was een vraag van moslim ouders. Zij vonden het belangrijk dat hun kinderen onder schooltijd thuis konden raken in de Islamitische traditie, zoals kinderen van (geseculariseerde) christelijke ouders op de christelijke Juliana van Stolbergschool vanzelfsprekend vertrouwd raakten met het christelijk geloof. Een kans om dat te realiseren zag Bart ten Broek in het overheidsproject Intercultureel Onderwijs. Ouders – zowel van christelijke als islamitische huize – werden in de ouderraad en medezeggenschapsraad actief betrokken bij de ideeënontwikkeling voor interreligieus onderwijs. Bart ten Broek en zijn team werden bijgestaan door deskundigen op het gebied van christelijke en islamitische theologie. Ook zochten zij op theoretisch/pedagogisch vlak samenwerking met de Universiteit Utrecht, en op praktische vlak met het buurthuis De Kolk.

Van dat proces is veel te leren. In ‘Gast’ vertelt Ina ter Avest over de successen die gevierd werden, en de hobbels die het team van de Juliana van Stolbergschool moest nemen. Sommige bleken (nog) onoverkomelijk in het proces van dat opzienbarende ontwikkelingen in het laatste decennium van de vorige eeuw. Recente ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van het verstaan van bijbel- en koranverhalen, maken het mogelijk die hobbels op een andere manier te benaderen en ze wellicht succesvol te nemen. Nu, in het begin van de 21e eeuw, is het bijvoorbeeld mogelijk om de betekenis van ‘gastvrijheid’ – verlenen en ontvangen – vanuit verschillende tradities te bekijken.

‘Gast’ bevat de geschiedenis van de wording van het onderwijsmodel dat Bart en Broek en zijn team ontwikkelden, het beschrijft het model uitvoerig en het bevat reflectievragen voor een constructief-kritische kijk op de eigen onderwijspraktijk op het gebied van levensbeschouwing en burgerschapsvorming. Tot slot bevat ‘Gast’ literatuurverwijzingen voor ieder die zich verder in de thematiek van inclusief/gastvrij onderwijs wil verdiepen.

Een gesigneerd exemplaar van ‘Gast’ is op de avond van het interview tegen een gereduceerde prijs verkrijgbaar.

Meld je aan bij Jorien door te mailen naar  jtromp@cultura-ede.nl.